Steve Van Maele

Web Designer

Grafisch ontwerper

Marketeer

Virtueel assistent/Office support

Eventplanner

Steve Van Maele

Web Designer

Grafisch ontwerper

Marketeer

Virtueel assistent/Office support

Eventplanner

Blog bericht

Waarom starten met digital marketing?

december 29, 2020 Digital marketing
Waarom starten met digital marketing?

Waarom starten met digital marketing?

Digital marketing is hot en één van de belangrijkste taken die een bedrijf zou moeten doen. Steeds meer bedrijven implementeren deze vorm van marketing binnen hun strategie. Wat is digital marketing nu precies? Waarom zou ieder bedrijf moeten starten met digital marketing? We bespreken het wat verder in dit artikel. Dit artikel geeft 9 redenen waarom digital marketing vandaag de dag zo belangrijk is en iedereen het zou moeten gebruiken.

1 Nieuwe klanten

De belangrijkste reden geldt natuurlijk zowel online- en offline marketing. Het winnen van nieuwe klanten via het internet is de beste manier om in relatief weinig tijd nieuwe klanten te bereiken die daadwerkelijk ook een product of dienst aankopen. Online is het vaak nog goedkoper om nieuwe klanten te winnen dan offline. Je bespaart namelijk heel veel geld, omdat je heel veel bereik zelf in handen hebt. Denk bijvoorbeeld maar aan het inzetten van social media zoals Facebook en Instagram voor je bedrijf. Wanneer je een community aan volgers kunt creëren, kun je ook je producten en diensten makkelijker aan de man of vrouw brengen. Het winnen van nieuwe klanten via de online kanalen is veel sneller, efficiënter én ook nog eens goedkoper dan offline marketing. De combinatie van beiden is dan natuurlijk ook ideaal!

2 Online marketing verhoogt je ROI

Je ROI (return on investment) is erg belangrijk als je met uw bedrijf toespitst op marketing. Je wilt natuurlijk graag je geïnvesteerde geld terugzien in sales en vaste klanten. Daarom is online marketing zo handig. Je hebt zelf de volledige controle wat je aan het doen bent. Online zijn er allerlei tools voor handen die je helpen om gegevens te analyseren en te bepalen hoe je nog meer uit je website of campagne’s kan halen. Een voorbeeld is Google Analytics, dat per bezoek (en zelfs per klik) in kaart kan brengen wat een bezoeker op jouw website doet. Dit is prettige informatie, want daardoor leer je over het gedrag van je bezoeker. Op deze manier kan je uw klanten beter begrijpen en op deze manier kan er ingespeeld worden op de noden van de klanten om zo meer sales te kunnen verkrijgen.

3 bereik verhoogt je ROI

Digital marketing geeft de marketeer van vandaag de dag een heel belangrijk wapen: instrumenten om je doelgroep sneller te bereiken. Je kunt je via online marketing richten op mensen die geïnteresseerd zijn in jouw diensten of producten (maar die nog niet overtuigd zijn), maar je kan ook heel doelgericht adverteren zodat alleen jouw doelgroep je advertenties te zien krijgt.

4 Altijd bereikbaar

Een winkel heeft openingstijden. Wanneer je net 5 minuten te laat bent bij de winkel, ben je teleurgesteld dat je net te laat bent om dat ene product aan te kopen. Zo kan er al snel irritatie ontstaan. Maar andersom zou de winkel ook teleurgesteld moeten zijn, want die loopt nu natuurlijk inkomsten mis! Online marketing is gericht op websites die altijd bereikbaar zijn. Dag in, dag uit, 7 dagen in de week en 24 uur per dag kunnen mensen op jouw website terecht. Daarbij gebruik maken van je social media en webcare. Je bent dus altijd bereikbaar en zal, zeker als je snel reageert weinig mensen wegjagen door niet toegankelijk te zijn. Als online ondernemer kan je het natuurlijk niet maken om onbereikbaar te zijn!

5 Internationaal

Een website heeft geen fysieke grenzen. Wanneer je een Belgisch concept hebt, je merkt dat dit aanslaat, kun je heel makkelijk de overstap naar de rest van de wereld maken. Er zijn genoeg ondernemers die zich vanuit België richten op de Europese markt, Amerikaanse markt, maar ook de Chinese en overige Aziatische markten zijn erg in trek. Online kun je elkaar sneller vinden en dat maakt het voor de ondernemer van vandaag eenvoudig om internationaal te gaan verkopen. De mogelijkheden zijn hier dan ook oneindig.

6 Gaat het fout? Dan kan het zó anders

Online marketing is een mooie manier om direct te testen hoe het in de praktijk gaat. Wanneer je dus iets hebt ondernomen, kan je in korte tijd zien of dit aanslaat of niet. Wanneer je ziet dat dit niet het geval is, kun je met een paar wijzigingen en weinig tijd aanpassingen doen. Op deze manier is het voor iedere ondernemer mogelijk om het beste uit zijn of haar producten en diensten te halen.

7 Snel

Mensen zijn tegenwoordig zo gewoon aan snelle reacties (webcare), dat het voor een offline winkel steeds lastiger wordt om het hoofd boven water te houden. (Ook voor deze offline winkels is on- en offline marketing een gouden raad!) Zeker drukbezette mensen bestellen liever producten online dan dat ze effectief bij een winkel langsgaan. Denk maar aan kleding, maar ook boeken is een populair product die online aangekocht wordt. Cadeautjes voor vrienden en familie, Sinterklaas en kerst… Overal is wel handel in te vinden, omdat het via het internet gewoon een heel stuk sneller gaat. Dat bespaart tijd en kosten. Wees je ervan bewust dat de meeste klanten een smartphone hebben en dus direct met je in contact kunnen komen. Een plug-in op je website die het mogelijk maakt met je te whatsappen is dan ook zeker van toegevoegde waarde en overtreft de chatfunctie van veel websites.

8 Online betrokkenheid

De betrokkenheid via online kanalen is veel groter dan via een offline winkel. Ook al zie je de kopers niet persoonlijk, je komt op allerlei manieren met ze in contact. Vraag ze een review te plaatsen, een reactie of aankoop te delen op social media en je zal zien dat zich een soort van sneeuwbaleffect ontwikkelt. Het is ook belangrijk dat de klant weet met wij hij of zij contact heeft. Dus plaats zeker op uw website/webshop een foto van uw team. Dit getuigt van vertrouwen en laat vertrouwen in de online wereld nu van cruciaal belang zijn.

Hierin kan je zeker je betrokkenheid laten zien bij je klanten. Reageer op hun vragen, stel ze gerust en kom ze tegemoet. Ook af en toe iets gratis weggeven of een deel & win actie houden kan een enorme betrokkenheid bij je merk teweeg brengen.

9 Iedereen doet mee

Tot slot is het mooie van online marketing dat werkelijk iedereen eraan mee kan doen. Iedereen kan jouw klant zijn. Jong en oud, mensen in het binnenland en in het buitenland, mensen met veel online vaardigheden en beginners.

Maar je kan mensen ook makkelijker met elkaar in contact brengen. Samenwerkingen via de online weg zijn dan ook zo gelegd.

Conclusie

Doe jij nog niet aan online marketing? Heb je wel een website of een offline onderneming? Dan is het belangrijk om snel de stap naar de digitale mogelijkheden te zetten. De online wereld groeit namelijk heel snel. Het hoeft niet moeilijk te zijn om online te ondernemen, maar je moet wel de eerste stap durven zetten. Hulp nodig met uw marketing? Bekijk dan zeker ons all-in abonnement!

Tags: